
2025-02-26 14:09:30
Artykuł sponsorowany
Ewolucja marki ERIMA - stulecie innowacji w odzieży sportowej (1900 - obecnie)
Założona w 1900 roku, ERIMA jest najstarszą niemiecką marką odzieży sportowej, która w swoje DNA wpisała dziedzictwo innowacji, odporności i sportowej doskonałości. Od skromnych początków jako producent odzieży gimnastycznej do współczesnego statusu lidera w dziedzinie sprzętu do sportów zespołowych, podróż ERIMA odzwierciedla ponad 125 lat adaptacji do zmian technologicznych, wyzwań ekonomicznych i stale zmieniających się wymagań sportowców. Niniejszy raport śledzi historyczne kamienie milowe marki, strategiczne zwroty i trwałe zaangażowanie w jakość, oferując kompleksową analizę tego, jak ERIMA kształtowała - i była kształtowana przez - globalny krajobraz sportowy.
Era założycielska: Gimnastyka, wojna i odrodzenie (1900-1951)
Początki pod rządami Remigiusza Wehrsteina
Historia ERIMA rozpoczyna się w Reutlingen w Niemczech, gdzie Remigius Wehrstein założył w 1900 roku małe przedsiębiorstwo specjalizujące się w dzianinowej odzieży do gimnastyki, lekkoatletyki i szermierki. Firma, początkowo bez nazwy, zyskała uznanie dzięki trwałym, funkcjonalnym projektom, które spełniały rygorystyczne wymagania sportowców z początku XX wieku. Do 1920 roku Wehrstein zatrudniał ponad 50 pracowników i rozszerzył swoją działalność na szerszy zakres odzieży sportowej, publikując szczegółowe katalogi, które prezentowały produkty od koszulek po specjalistyczne obuwie.
Jednak I wojna światowa zakłóciła działalność, zmuszając Wehrsteina do tymczasowego zamknięcia firmy. Jego żona Katharine walczyła o utrzymanie firmy podczas jego służby wojskowej, uciekając się nawet do ubiegania się o pomoc społeczną. Lata powojenne przyniosły odrodzenie, ale Wielki Kryzys ostatecznie doprowadził do bankructwa w 1928 roku pod rządami nowego właściciela.
Erich Mak i powojenna rewolucja
Losy marki zmieniły się w 1936 roku, kiedy Erich Mak, doświadczony biznesmen, przejął zmagającą się z trudnościami firmę. Przemianowana na R. Wehrstein & Co., Inhaber Erich Mak, firma poradziła sobie ze zniszczeniami II wojny światowej, zmieniając przeznaczenie tekstyliów pochodzących z recyklingu - co było koniecznością w obliczu niedoborów materiałowych. Klienci wysyłali zużyte ubrania, które ERIMA przekształcała w kurtki, spodnie i anoraki, ucieleśniając etos „Stwórz nowe ze starego”. Okres ten ugruntował reputację firmy ERIMA w zakresie zaradności i jakości, kładąc podwaliny pod jej powojenną ekspansję.
Tożsamość marki i awans olimpijski (1951-1976)
Narodziny nazwy ERIMA
W 1951 r. Erich Mak zmienił nazwę firmy na ERIMA, co stanowiło połączenie jego imienia i nazwiska (ERIch MAk). Nowe logo i tożsamość kładły nacisk na wysokiej jakości odzież sportową, a stroje kąpielowe pojawiły się jako drugorzędna linia produktów. Era ta oznaczała przejście ERIMA od regionalnego dostawcy do krajowej potęgi, współpracującej ze sportowcami z różnych dyscyplin.
Dominacja na arenach olimpijskich i Bundesligi
W latach 1960-1972 ERIMA stała się synonimem niemieckiego sukcesu sportowego, wyposażając olimpijczyków w Rzymie, Tokio, Meksyku i Monachium. Błyszczące dresy i sprzęt zawodniczy marki zdobiły medalistów w lekkoatletyce, pływaniu i gimnastyce, zapewniając ERIMA miejsce na 14 olimpijskich podium. Jednocześnie ERIMA zdominowała niemiecką piłkę nożną, dostarczając stroje gigantom Bundesligi, takim jak Bayern Monachium, Schalke 04 i VfB Stuttgart.
Szczyt nastąpił w 1974 roku, gdy zachodnioniemiecka drużyna Franza Beckenbauera zdobyła Puchar Świata w koszulkach ERIMA - triumf, który ugruntował związek marki z doskonałością piłki nożnej. Do tego czasu ERIMA zatrudniała ponad 600 pracowników i generowała znaczne zyski, przyciągając uwagę Adidasa.
Przejęcie przez Adidas i wyzwania strategiczne (1976-1998)
Przejęcie i zmiany w produkcji
W 1976 r. Adidas nabył ERIMA, wykorzystując jej możliwości produkcyjne, jednocześnie odsuwając na bok tożsamość marki. ERIMA stała się ramieniem produkcyjnym dla tekstyliów Adidas, a operacje stopniowo przenoszono do Azji w celu obniżenia kosztów. Ta zmiana osłabiła obecność ERIMA na rynku; w latach 90. marka balansowała na granicy zapomnienia, utrzymując się wyłącznie dzięki kontraktom z Adidasem.
Wolfram Mannherz i zwrot akcji
Adidas wyznaczył Wolframa Mannherza w 1996 roku do ożywienia ERIMA. Dostrzegając niewykorzystany potencjał marki, Mannherz stanął na czele powrotu do sportów drużynowych, ponownie wprowadzając kultowe logo skrzydła w 2004 roku, aby ponownie połączyć się z dziedzictwem ERIMA. Jego przywództwo zakończyło się wykupem menedżerskim w 2005 roku, uwalniając ERIMA od Adidasa i przywracając jej autonomię.
Renesans sportów drużynowych i innowacji (2005-obecnie)
Odzyskanie Bundesligi i partnerstwa olimpijskiego
Po 2005 roku ERIMA przywróciła więzi z klubami piłkarskimi, takimi jak 1. FC Köln i Dynamo Dresden, jednocześnie rozszerzając działalność na piłkę ręczną, siatkówkę i sporty niszowe. Igrzyska Olimpijskie w Rio w 2016 roku pokazały odrodzenie ERIMA, a niemieccy kajakarze, strzelcy i pięcioboiści zdobyli 14 medali w jej sprzęcie.
Postęp technologiczny
Piłka nożna HYBRID TRAINING firmy ERIMA z 2014 roku - łącząca konstrukcję klejoną i szytą - była przykładem ponownego skupienia się na innowacjach. Centrum logistyczne w Kirchentellinsfurt w 2019 r. jeszcze bardziej usprawniło operacje, umożliwiając wysyłkę tego samego dnia 53 000 niestandardowych produktów.
Filozofia korporacyjna i dziedzictwo
„Razem i zwyciężaj”
Motto Mannherz odzwierciedla etos ERIMA: wspieranie społeczności poprzez odzież sportową, która łączy zespoły. W przeciwieństwie do rywali zorientowanych na styl życia, ERIMA stawia na funkcjonalność, oferując wieloletnią dostępność produktów, aby zapewnić klubom spójność.
Zrównoważony rozwój i globalny zasięg
ERIMA, choć nadal zakorzeniona w Szwabi w Niemczechi, posiada obecnie oddziały w całej Europie, zatrudniając 250 pracowników. Ostatnie postępy w zakresie ekologicznych materiałów i metod produkcji w obiegu zamkniętym odzwierciedlają lekcje z inicjatyw recyklingu z czasów II wojny światowej.
Podsumowanie - Erima stulecie adaptacji
Historia ERIMA odzwierciedla ewolucję współczesnego sportu - od amatorskiej lekkoatletyki do zglobalizowanego profesjonalizmu. Przetrwawszy wojny, wstrząsy gospodarcze i przejęcia korporacyjne, marka rozwija się, równoważąc tradycję z innowacjami. Gdy ERIMA wkracza w swoje drugie stulecie, jej zaangażowanie w sporty zespołowe, jakość i społeczność sprawiają, że pozostaje ona niezłomna w dziedzinie odzieży sportowej, udowadniając, że nawet najstarsze marki mogą odkrywać siebie na nowo, nie tracąc przy tym swojej duszy.
Tweet| Lp | Zespół | Mecze | Punkty |
|---|---|---|---|
| 1 | Industria Kielce | 26 | 75 |
| 2 | Orlen Wisła Płock | 26 | 75 |
| 3 | REBUD KPR Ostrovia Ostrów Wlkp. | 26 | 54 |
| 4 | KGHM Chrobry Głogów | 26 | 46 |
| 5 | Corotop Gwardia Opole | 26 | 41 |
| 6 | Górnik Zabrze | 26 | 41 |
| 7 | PGE Wybrzeże Gdańsk | 26 | 41 |
| 8 | Energa MKS Kalisz | 26 | 35 |
| 9 | Energa MMTS Kwidzyn | 26 | 31 |
| 10 | MKS Zagłębie Lubin | 26 | 31 |
| 11 | Azoty-Puławy | 26 | 30 |
| 12 | Piotrkowianin Piotrków Trybunalski | 26 | 22 |
| 13 | Zepter KPR Legionowo | 26 | 17 |
| 14 | WKS Śląsk Wrocław | 26 | 7 |
| Lp | Zawodnik | Bramki |
|---|---|---|
| 1 | Kamil Adamski | 242 |
| 2 | Paweł Paterek | 226 |
| 3 | Mikołaj Czapliński | 220 |
| 4 | Łukasz Gogola | 211 |
| 5 | Piotr Rutkowski | 191 |
| 6 | Mateusz Wojdan | 188 |
| 7 | Mateusz Chabior | 186 |
| 8 | Daniel Reznicky | 161 |
| 9 | Giorgi Dikhaminjia | 159 |
| 10 | Dawid Krysiak | 155 |
| 11 | Joel Ribeiro | 155 |
| 12 | Jakub Będzikowski | 154 |
| 13 | Arciom Karalek | 151 |
| 14 | Lukas Morkovsky | 150 |
| 15 | Kacper Adamski | 145 |
| 16 | Kacper Adamski | 145 |
| 17 | Dmytro Artemenko | 143 |
| 18 | Piotr Jędraszczyk | 142 |
| 19 | Filip Fąfara | 138 |
| 20 | Piotr Jarosiewicz | 135 |
| 21 | Kelian Janikowski | 134 |
| 22 | Krzysztof Żyszkiewicz | 133 |
| 23 | Paweł Kowalski | 131 |
| 24 | Dzmitry Smolikau | 127 |
| 25 | Hubert Kornecki | 124 |













