2018-10-03 13:45:00
Wojciech Staniec

EHF znów wszczyna postępowanie w sprawie PGE VIVE Kielce i Orlen Wisły Płock. I wydaje oświadczenie w sprawie sporu wokół reklam Nord Stream 2

Wciąż nie udało się dojść do wiążącego porozumienia w sprawie reklam Nord Stream 2 na meczach PGE VIVE Kielce i Orlen Wisły Płock w Lidze Mistrzów. Teraz komunikat w tej sprawie wydała Europejska Federacja Piłki Ręcznej.

Przypomnijmy: tuż przed startem nowego sezonu Ligi Mistrzów EHF ogłosiła, że podpisała umowę sponsorską z Nord Stream 2. Logo tego sponsora ma się znaleźć na parkiecie oraz wokół niego, a także na rękawach koszulek zawodników.

REKLAMA

Nord Stream to gazociąg, którym gaz jest przesyłany z Rosji do Niemiec po dnie Bałtyku. Omija on naturalne kraje tranzytowe, w tym Polskę. Obecnie budowana jest druga nitka, a polskie władze się tej budowie sprzeciwiają. Sponsorzy polskich klubów, czyli Orlen i PGE uznają je za konkurencyjne, a oba kluby mają w umowie zakazy konkurencji.

W pierwszych meczach polskie kluby miały zaklejone logo NS2, za co EHF je ukarała. Kwota nie została podana, ale według informacji RMF FM była to 12,5 tysiąca Euro. W drugiej kolejce na rękawach zawodników polskich klubów pojawił się logotyp fundacji Plan International. Podobnie było w trzeciej serii. Co ważne, jeżeli Orlen Wisła lub PGE VIVE były gospodarzami meczów Ligi Mistrzów, to banery Nord Stream 2 pojawiły się na boisku i wokół niego.

Polskie kluby nie eksponowały także band ani reklam swoich sponsorów tytularnych. Zamiast PGE było to Lumi, a w miejsce Orlenu pojawiło się Lumi.

Teraz Europejska Federacja Piłki Ręcznej wydała oświadczenie w tej sprawie. To jego pełna treść:

"Podpisanie, przed rozpoczęciem sezonu, umowy sponsorskiej przez departament marketingu – EHF Marketing GbmH z firmą z sektora energetycznego przyniosło rozgrywkom EHF Ligi Mistrzów nowego sponsora premium.

Umowa obejmuje ekspozycję reklam na boisku oraz wokół niego, a także dodanie logo firmy na rękawki koszulek.

W pierwszej kolejce dwa kluby z Polski - PGE VIVE Kielce i Orlen Wisła Płock - odmówiły umieszczenia na swoich koszulkach logo nowego sponsora.

Sąd działający przy Europejskiej Federacji Piłki Ręcznej za niedotrzymanie regulaminu reklamowego rozgrywek ukarał oba kluby grzywną.

Aby rozwiązać problem, EHF Marketing GmbH wynegocjował polubowne rozwiązanie, które według jego przedstawicieli powinno być do zaakceptowania przez wszystkie strony. Przed trzecią rundą meczów, to kompromisowe rozwiązanie – wymiana logo sponsora na alternatywne logo CSR – zgodnie z informacjami dostarczonymi przez kluby, zostało odrzucone przez przedstawicieli obu zespołów ze względu na presję ze strony własnych sponsorów.

W wyniku tej sytuacji Sąd EHF wszczął nowe postępowanie prawne w związku z naruszeniem regulaminu rozgrywek.

Od półtora roku, czyli od początku negocjacji z nowym potencjalnym partnerem, wydział EHF Marketing GmbH pracował, by chronić interesy rozgrywek oraz klubów.

REKLAMA

Umowa przyniosła znaczące wpływy od nowego sponsora, a dzięki braku korzystania z praw federacji do wyłączności oddziałów, kluby mogły zatrzymać swoich sponsorów.

Europejska Federacja Piłki Ręcznej pragnie podkreślić, że zaangażowanie poszczególnych spółek jako sponsorów klubów jest niezbędne, jednak nie może pozwolić, by na nadmiernie wpływało ono na udaną organizację i grę w tak głośnych rozgrywkach, jakimi jest Liga Mistrzów.

Europejska Federacja Piłki Ręcznej musi podkreślić, że obowiązkiem działu marketingu jest ochrona praw sponsorów i partnerów rozgrywek, a także interesów wszystkie dwudziestu ośmiu uczestników.

EHF oraz EHF Marketing GbmH będą kontynuowali dialog z zarządami PGE VIVE Kielce oraz Orlen Wisły Płock w celu osiągnięcia zadowalającego rozwiązania tego problemu, biorąc pod uwagę interes sportu i rozgrywek."

Według naszych nieoficjalnych informacji kluby zgodziły się na występy z logami organizacji CSR, czyli Plan International, gdyż tak było zarówno w 2., jak i 3. kolejce Ligi Mistrzów. Jednak EHF proponowała, w porozumieniu, aby na wyjazdach zespoły z naszego kraju miały na rękawach już logotypy Nord Stream 2, na co nie było zgody.